torsdag 28 november 2013

En Linkedin pedagog

Efter ett antal månaders vistelse i en mer eller mindre internetfrizon försöker jag följa upp allt som blev på hälft i maj. Maj, månaden då familjens liv utan internet började. Vill inte ens ge mig in i den historien. Är bara lycklig över att vara uppkopplad igen.

Då nätet började fungera igen för ett par veckor sedan hände ett märkligt sammanträffande. Jag fick genast en kontaktförfrågan på mitt Linkedin-konto. Att få en kontaktförfrågan kändes extra märkligt eftersom jag glömt, att jag öppnat ett Linkedin-konto :-) Jag tog kontaktförfrågan som ett tecken på att jag måste göra något åt mitt ansiktslösa konto.

Därför blev det nu så att det första jag gjorde, efter uppkopplingen, var att utveckla innehållet i mitt Linkedin-konto. Jag lade in ett foto och lite information om mig själv. Gjorde några kontaktförfrågningar. Men sen?

Helt ärligt så vet jag inte riktigt vad jag skall vänta mig av Linkedin. Vad kommer Linkedin att ge mig? Eller vad kan jag bidra med i Linkedin? Är Linkedin en resurs för mig, som pedagog, speciallärare eller föreläsare? Fler uppdrag, föreläsningar, kontakter? Eller är Linkedin bara ett sätt att visa att även jag, pedagogen, är Linked-in? Det vore roligt att höra om andra pedagogers erfarenheter av Linkedin. Har någon positiva erfarenheter? Utöver att de får hålla kontakten med sina vänner, inte bara i Facebook utan även i Linkedin.

Nåväl, det är skönt att skriva på bloggen igen. Jag ser fram emot att ge mig i kast med att vädra mina tankar kring olika tekniska-pedagogiska frågeställningar som jag möter i min vardag. Jag har faktiskt lite svårt att välja var jag skall börja, men det löser väl sig då jag börjar skriva på nästa text. Hejsvejs och Glad Lilla Jul!



Nu är jag med i Linkedin. Håller jag rätt kurs? Vad skall jag sen ta sikte på?