torsdag 26 december 2013

Radera raderar inte iCloudkontot

Senast skrev jag om hur jag öppnat nytt iCloud- och Applekonto för min dotters iPad. I samband med det skulle jag förstås ta bort det tidigare iCloud kontot från hennes iPad. Det var enkelt, men ändå inte helt utan en del besvär. Då jag ville vara säker på att ha alla fotografier kvar.

Under inställningar > iCloud finns möjligheten att "Radera konto". Då undrade jag förstås om åtgärden helt raderar kontot eller om det bara raderas från ifrågavarande iPad. Jag googlade lite på svenska, men fick inget svar på min fråga. Hittade där emot många andra som undrade samma sak. Var lite lat och googlade inte på något annat språk, hade säkert hittat ett svar där.

Jag gjorde därför så att jag säkerhetskopierade bilderna i bildströmmen och annat viktigt på en extern hårdskiva. Vilket lyckas på Mac. Dessutom avslutade jag uppdateringen till iCloud. Så de bilder som var tagna på Wlmas iPad skulle bli kvar. Dessutom vidtog jag samma åtgärd på övriga apple-manicker, som är uppkopplade till ifrågavarande konto. Sen raderade jag iCloud kontot på Wilmas iPad.

Så gick det som jag misstänkte. Kontot raderades inte. Det raderades endast från Wilmas iPad. Så enkelt och smidigt! Måste säga att jag än en gång imponerades av enkelheten. Apple-produkterna är verkligen gjorda så att även medelmåttor som jag skall klara av att administrera dem.

Nu låter jag som en apple-reklam, men det må vara hänt denna gång. Då jag hittar något att klaga på skall jag genast blogga om det. Nu skall jag äta några pepparkakor!


Inställningar > iCloud och där kan du radera iCloudkontot. Om du exempelvis vill byta till ett annat konto.

2 kommentarer: