måndag 15 april 2013

OpenDyslexic och KSR

Dag 82 #Blogg100

Nu har jag testat fonten OpenDyslexic med några elever. De verkade helt nöjda med den nya fonten. Ingen Wow!-effekt, men de ville gärna jobba med stilen. Det krävs väl några års erfarenhet innan jag riktigt kan komma fram till något, om OpenDyslexic verkligen är bättre än andra fonter. Speciellt nu då jag jobbar mest med de yngre elever. Fast jag vet ju inte hur det ser ut nästa år :) kanske jag jobbar med äldre elever då. Jag skall i alla fall be skolans it-ansvarige installera DyslexicOpen fonten i alla skolans datorer :D

Idag på eftermiddagen hade jag en avbockardag. Jag gick genom "to do" listan och försökte bocka av så mycket jag bara hann. Plötsligt insåg jag att en av grejerna på listan, en rätt tidskrävande historia, inte var aktuell förrän på hösten. DÅ infann sig Wow!-effekten. Det var så skönt! Sen verkade resten av eftermiddagen gå som smort :)

Nu är det dags för uppföljning av ettornas lärande. Jag skall följa upp allas färdigheter i läsning, skrivning och matematik. Idag har jag skickat ut meil med datum och tider till ettornas lärare i Winellska, Karuby och Friggesby skola. Kartläggningen är resurskrävande och jag tror vi har rätt bra koll på läget, men ändå känns det tryggt att försäkra att vi inte missar någon. Många av elevernas föräldrar upplever också en stor trygghet i det att vi följer upp elevernas lärande regelbundet. Naturligtvis räcker det inte med kartläggningarna i sig. Vi följer upp alla elever som har ett resultat som kan vara ett tecken på behov av stöd.

Nu är det kväll och min dotter är på fritidsaktiviteter här i Winellska skolan, så jag passar på att jobba i KSR´s utrymmen. Då skolåret närmar sig sitt slut behöver utrymmet genomgås, så vi får plats för alla saker som kommer tillbaka från verksamheterna. Vi skulle verkligen behöva ett större utrymme, med några sköna stolar där personalen kan sitta medan de bekantar sig med vårt material.
KSR´s utrymmen är kanske inte så inbjudande, men materialet som finns till låns är utmärkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar