lördag 27 april 2013

KSR tar sikte på 2013-14

Dag 95 #Blogg100

Inkommande vecka skall jag jobba intensivt med KSR; planera inköp, sammanställa beställningar, boka kurser och material för kartläggning av elevers färdigheter. Siktet ligger på verksamheten inkommande skolår. Blir naturligtvis inte klar med allt denna vecka, men räknar med att komma rätt långt i förverkligandet av de beslut som vi fattar på måndag eftermiddag.

På måndag träffas nämligen alla svenska speciallärare och specialbarnträdgårdslärare i kommunen. Vi träffas regelbundet på Winellska skolan. Denna gång skall vi slå fast riktlinjerna för det inkommande läsåret. Vi skall tillsammans gå genom förslag på inköp till KSR´s bibliotek. Det har kommit fler förslag från både speciallärare och övriga lärare. Sen har jag koll på vad som är efterfrågat och ständigt utlånat, som vi behöver större utbud av. Ett av dom absolut populäraste hjälpmedlen är luftkudden, eller terapidynan, som jag bloggat om tidigare. Vi får nog göra en stor satsning på inköp av fler terapidynor.

Önskar jag hade tillgång till en smarrig capucciono då jag sammanställer beställningarna. Ett rätt tråkigt jobb som kräver uppmärksamhet och struktur, det gäller att ha koll på elevantalet i samtliga verksamheter.


Jag har även några förslag till fortbildning. Jag hoppas de övriga gillar mina förslag och att vi även kan bjuda in våra finskspråkiga kolleger med på en del av det jag planerat. Jag får väl se hur vindarna blåser, om mina kolleger är  på samma våglängd som jag eller om dom har ännu bättre förslag.

Jag kommer att efterlysa fler förslag på fortbildning, kring elever i behov av stöd. Det skulle räcka med ett par stycken tre timmars fortbildningar på eftermiddagen. Hoppas det kommer in några goda förslag ännu innan sommaren,

Ännu en kort notis från mötet som Resurscentrum i samverkan hade den 18.4. Det rör sig mycket i resurscentren just nu. Personal som byts, verksamheter som byter namn och mycket mer. Så jag kan tyvärr inte rapportera så mycket från vårt möte, vilket jag lovat. Vi möts igen i september och då har jag kanske mer att berätta :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar