lördag 13 april 2013

Flipped classroom lockar

Dag 80 #Blogg100

Ibland längtar jag tillbaka till rollen som klasslärare. Som för en tid sedan när jag upptäckte det här med Flipped Classroom. Det hade jag gärna jobbat med :) 

Min roll är nu istället att kanske hitta dem som kan inspirera våra lärare i Kyrkslätt att använda den moderna tekniken i sitt jobb. Att hitta arbetssätt som gynnar alla elever, även dem som behöver stöd för sitt lärande. Min baktanke med flipped classroom är den att man som lärare kanske har mer tid för att under lektionstid stöda elevernas lärande. 

Därför var det också extra roligt att på ITK2013 hitta en finlandssvensk lärare som aktivt jobbar med flipped classroom. Det var inspirerande att se hur Simon Hansell utnyttjar tekniken i sin undervisning. Då han dessutom utgår från Fronter, vilket vi även gör på Winellska skolan, kan det ge en extra kick åt våra lärare. Sen behövs det bara en specialpedagogisk hand ännu till det här, så har vi ett bra paket.

Lärarens tid i kombination med de tekniska hjälpmedel som kan utnyttjas för att stöda lärandet, wow! Då kan det här bli riktigt bra :) Det måste jag blogga om en annan dag.

Nu skall jag ta mig en välförtjänt tupplur!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar