fredag 12 april 2013

Familjekväll med Hem och Skola

Dag 79 #Blogg100

Då jag kom hem från ITK2013 igår körde jag raka vägen till Winellska skolan. Förbundet Hem och Skola arrangerade där en familjekväll i samband med att projektet Läslust som börjat i Winellska skolan denna vår. 

Programmet på familjekvällen var uppbyggt i stationer. Besökarna kunde delta i programmet på två stationer. Varje station hade 30 minuters program. Själv ansvarade jag för en station där jag berättade om hjälpmedel för läsning och lärande.

Tyvärr fanns det ingen möjlighet för mig att lyssna på de övrigas program. Jag hade gärna gått runt och lyssnat på alla de andra :)

Jag hade med mig broschyrer om Celia.


Mer Celia material, textmarkörer och textförstoring.

Stationernas program kretsade kring läsning. Där fanns elever som bokpratade, berättade om sina bloggar, läste upp sina egna texter, vår skolbibliotekarie som berättade om skolbiblioteket och författaren Katarina von Numers som berättade om sin nya bok Singer

För den som är berättigad till talböcker finns det många alternativ att välja på för själva uppspelningen. Här syns några av dem. Man kan exempelvis lyssna via dator, Daisy-läsare, iPad, iPhone eller mp3-spelare. Igår fick publiken lyssna på en talbok via dator.

Jag tycker det var ett fint initiativ från Hem och Skola att ordna en liknande kväll. Hoppas det blir ett återkommande inslag i Hem och Skolas program.

Via datorn lyssnade vi på en talbok och sen även på talsyntesen som läste upp en text om Åland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar