fredag 29 mars 2013

Sekvenskort som stöd


Dag 65 #Blogg100

Det slog mig plötsligt att jag inte bloggat om sekvenskort. Det måste jag ju göra :) Jag använder mig rätt ofta av sekvenskort då jag jobbar med elever. Vi både samtalar och skriver kring korten. Eleverna gillar vanligtvis att jobba med sekvenskort. Desto vanare de blir att arbeta utgående från sekvenskort, desto mer nyanserade blir deras berättelser.

Sekvenskorten med Herr Jakob är omtyckta av eleverna.

Sekvenskorten med Herr Jakob är mycket omtyckta. Fast de kanske ser barnsliga ut så arbetar elever ända upp till årskurs sex gärna med korten. Jag brukar också låna ut korten till klassundervisningen. Det är rätt många elever som inledningsvis behöver stöd av sekvenskort då de jobbar med berättelser. De elever som kan jobba med lite mer avancerade berättelser kan välja serier som omfattar fler sekvenskort. Den serie som syns här under har fabler som tema.

Den här serien av sekvenskort är något längre och ställer mer krav på elevens förmåga att hitta den röda tråden i berättelsen. Det kan ändå bli långa och intressanta samtal kring det som händer på bilderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar