onsdag 20 mars 2013

Resultatskryt och belöning

Dag 56 #Blogg100

Så här långt har den här veckan börjat strålande. Jag har samtalat med fem elevers vårdnadshavare om deras barns utveckling av färdigheterna i läsning och skrivning. Det är så roligt att se och höra både elevers och vårdnadshavares glädje, då de förstår att det hårda arbetet har gett resultat. Denna vecka är det ovanligt många som fått liknande besked. Dessutom har jag ännu fler liknande samtal kvar på min samtalslista. Så kul!

Mitt mål är alltid att ställa upp mål som är lätta att utvärdera. Jag testar därför färdigheterna rätt ingående för de elever som behöver specialundervisning på deltid. För då är det så mycket enklare att sätta upp realistiska och tydliga mål och att sedan vid uppföljningen genom exempelvis stapeldiagram visa hur utvecklingen framskrider. Att vi kan uppnå målen är motiverande för allesammans; elev, vårdnadshavare och mig. Vi hittar arbetsro och vet att då målen är uppnådda så tar vi paus eller kanske till och med avslutar specialundervisningen. 

Jag brukar alltid uppmana eleverna och deras vårdnadshavare att belöna sig själva för att det hårda arbetet har gett resultat. Lika noga är jag med att även belöna mig själv ibland. Nu skall jag till exempel skämma bort mig med jordgubbar och grädde, mums!

Idag är jag förtjänt av lite mums!

Läste här om dagen Karin Brånebäcks härlig blogg Kilskrift om skrytlappar. Det tycker jag var en uppfriskande idé! Läs och skryt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar