lördag 23 mars 2013

Multilinkklossarna är tillbaka

Dag 59 #Blogg100

Veckan innan skidsemestern glömde jag min låda med multilinkklossar i Friggesby skola. Det var mer eller mindre nästan en katastrof. Jag använder dem i princip varje lektion, oberoende av vad jag jobbar med. Denna veckas onsdag, två veckor senare, fick jag återse mina kära klossar. Livet ler igen :)

Klossarna är roliga att bygga med, men jag använder dem främst i mitt arbete med språklig medvetenhet och räknefärdigheter. Det är lätt att göra abstrakta problem mer åskådliga och hanterliga med stöd av klossarna. Plötsligt kan en uppgift som först kändes helt övermäktig bli lätt att lösa för eleven. Det känns bra för både eleven och mig, uppmuntrar oss att arbeta vidare.

Jag förvarar mina multlinkklossar i en låda som följer med mig till alla skolor.

Ibland tar vi "tankepaus" och bygger med klossarna. Då uppstår vanligtvis rätt intressanta skapelser; så som en borg, en glassportion eller ett fiskstim. Egentligen tycker jag att multilinkklossarna är mycket roligare att bygga med än dom flesta andra klossar. Konstigt att dom inte är mer vanliga i hemmen.

Brånebäck har skrivit en fortsättning om skrytlapparna :) i sin blogg Kilskrift. Härlig läsning!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar