tisdag 12 mars 2013

Jag vill ha 3D!

Dag 48  #Blogg100

Läste för ett tag sedan fler bloggar och rapporter om BETT13 i London. Det som många skrev om och som jag lade på minnet var det här med 3D-print. Tänk vilka möjligheter det ger!

Först tänker jag på praktiska ämnen, så som textilslöjd och tekniskslöjd, som kan bli mer teoretiska. Sen tänker jag på matematik, som kan bli mer praktiskt med 3D-teknik. Ja, matematik kan ju bli riktigt spännande om man utnyttjar 3D-tekniken. Jag myser vid bara tanken på allt skapande som kan initieras i matematiken.

Och då jag tänker riktigt intensivt, så ser jag ju härliga möjligheter i alla läroämnen. Tänk om man hade tid för att skriva ner alla sina uppslag :) Hoppas min dotter får uppleva 3D-tekniken redan i grundskolan!

För det finns ju redan, helt gratis, fler program som ger oss möjlighet att rita i 3D. Jag vet ändå inte hur vanligt det är att man ritar i 3D i våra grundskolor.

Tänk sen, då eleverna gör upp en planritning i 3D, skriver ut den och slutligen förverkligar planen. Det skulle ju verkligen vara en fantastisk satsning på lärande av färdigheter, istället för kunskapsinlärning.

Jag vill ha ny dator och 3D-skrivare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar